(گروه
[caption id="attachment_38" align="aligncenter" width="525"] انامیس[/caption]
جامعه طراحان داخلی آمریکا(ASID) طراح داخلی را چنین تعریف میکند: (متخصصی برای
طراح داخلی میتواند پروژههایی که شامل تنظیم فاصلههای طرح اولیه را در داخل یک ساختمان و همچنین پروژههایی که نیاز به درک درستی از مسائل فنی مانند آتیک، نور، دما، و غیره دارند را انجام دهد.
در
[caption id="attachment_52" align="aligncenter" width="631"] انامیس[/caption]
معماران و طراحان داخلی به هنگام طراحی، ساختمان را از نظر فرام، فضا،نور، رنگ، بافت مورد بررسی قرار میدهند.
متأسفانه یکی از اجزایی که کمتر مورد توجه قرار میگیرد رنگ است.
برای اینکه تأثیرات رنگ از همان ابتدا مشخص شود، باید انرا به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده از همان آغاز انتخاب نمود، نه اینکه بعد از اتمام طراحی، مبادرت به انتخاب آن کرد. لازم نیست که طراحی رنگ، چیزی به هزینههای ساخت و ساز یا تعمیرات اضافه کند.
باید برای کار در پیش رو برنامهریزی کنیم.
بهترین راه این است که رنگهای نقاشی و سایر مصالح را به عنوان ترکیب ساده رنگ در نظر بگیریم. موفقترین طراحی رنگ در فضای داخلی باید در خور اهداف طراحی باشد و به ان واکنش نشان دهد. تناسب و تأثیرگذاری رنگ بر روند طراحی شامل موارد زیر است:
هر آنچه از زیباییهای محیطی به چشم میآید از پرتو نور و روشنایی است؛ وگرنه در تاریکی، زیبایی مفهومی نمییابد. زیبایی حقیقی با نور معرفت و زیبایی ظاهری با حس بینایی درک میشود. نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی، باعث میشود که زیبایی به چشم اید و رنگ، حجم و سایر زیبایی شیءجلوه کند. در هنر معماری بحث مفصلی در زمینه روند بهرهگیری از نور طبیعی وجود دارد و نور رسانی محیطی مبحث قابل توجهی را به اختصاص میدهد.
[caption id="attachment_53" align="aligncenter" width="550"] انامیس[/caption]
زمانی که خانهای میسازیم، اثاثی انتخاب میکنیم که بخشی از زندگی روزمره ما خواهند شد، همچنین باید به نوع نور پردازی محیط زندگی توجه داشته باشیم. برای این عمر مهم است که ابتدا موقعیت و زوایای خانه را به منظور مشخص ساختن منطقه تابش نور خورشید در طول روز شناسایی کنیم. باید بیاموزیم که با نور طبیعی روز بازی کرده، تأثیرات آن را کنترل کنیم، زیرا همین نور خانه ما را در بخش بزرگی از روز نور پردازی میکند.
[caption id="attachment_22" align="aligncenter" width="450"] انامیس[/caption]
نارنجی در پائیز، آبیها در زمستان، رنگهای ملایم در بهار و زرد درخشان دزطول تابستان بیشتر به چشم میآیند.
نورها، سایهها یا تاریکیها، به ابن صورت، عناصر تزئیی لازم الاجرایی هستند که باید بدانیم چگونه آنها را ایجاد کنیم.
به علاوه، زمانی که نور طبیعی رو به کاستی میرود،
[caption id="attachment_" align="aligncenter" width="525"]
هنگامی که میخواهیم کاربرد محوطه کوچکی مثل سطح یک میز یا پیشخوان را مطلوب کنیم.
نور پردازی تأکیدی بر روی میز باید در محدوده پیرامون آن نگاه داشته شود.
نورهای رو به پائین را بر روی صندلیها متمرکز نکنید، زیرا پرتوهای بالایی سایههای نامطلوبی بر روی صورت افراد میاندازد و گرمای حاصل از تابش آنها نیز ممکن است ناراحتکننده باشد.
[caption id="attachment_20" align="aligncenter" width="525"]
تعیین قطر نوردهی در حدود ۶۰ تا ۷۵ سانتیمتر با فضاهای معمول تناسب دارد.
اما قطر شاخههای لوستر نباید از پهنای میز بیشتر و ارتفاع آن تا روی سطح میز از ۳۰ سانتیمتر کمتر باشد.
در این صورت ممکن است افراد در هنگام برخاستن از پشت میز با منبع نور یا همان لوستر آویزی برخورد کنند.
چیدمان میز و قسمت میانی آن را میتوان با استفاده از نورهای تأکیدی و ثابت قابل تنظیم واقع در فرورفتگیها تقویت کرد. این منابع نور تأکیدی باید همراه با پرتوهایی باشند که انتشار آنها طیفی از باریک تا متوسط را در بر گیرند و در جایی قرار داده شوند که زاویه دار باشند تا از سایه اندازی آنها اجتناب گردد. در هنگام قرار دادن و تنظیم مکان وسایل ثابت خانه، باید انعکاس یافتن نور از سطح میزهایی که رویه آنها شیشهای است در نظر گرفته شود.
[caption id="attachment_16" align="aligncenter" width="525"]
در قفسههای ظروف، جلوه کارهای تزئینی کنده کاری شده و ظروف شیشهای پذیرایی باید با نور پردازی متعدد بدون سایه از طریق سقف تأمین گردد.
در بالای یک بوفه شیشهای نیز میتوان منبع نوری پیشبینی کرد به صورت آباژور دیواری یا چراغهای دارای پایه که به دیوار نصب میشوند.
ارتفاع منبع نور تا زمین در این حالت نباید از ۱۷۰ سانتیمتر کمتر باشد.
نور پردازی موضعی باعث روشن شدن هر چه بیشتر تابلوهای نقاشی میشوند و جلوه و زیبایی آنها را مورد تأکید بیشتر قرار میدهند.
به منظور
[caption id="attachment_54" align="aligncenter" width="480"] انامیس[/caption]
نور پردازی هالوژنیدر فرورفتگیها، این امتیاز را دارد که مانعی در سر راه نوردهی آنها به وجود نمیآید.اما موجب بروز سایههایی در زیر پلک، بینی و چانه میشوند.
مگر آنکه با فاصلهای مناسب و بالای نور دیگری بر روی پیشخوان قرار میگیرد تا نور پائین به سمت بالا منعکس و سایهها را بی اثر میکند.